#خانواده_قرآنی(۲)
?️﷽?️
?????????????
◀️#خانواده_قرآنی(۲)
♦️سلسله معارف قرآنی با الهام گیری از آیه شریفه:«و الَّذِینَ یَقُولُونَ رَبَّنَا هَبْ لنا من ازواَجِنَا وَذُرِّیَّتِنَا قُرَّةَ أَعْیُنٍ وَ اجْعَلْنَا لِلْمُتَّقِینَ إِمَامًا»⚡️فرقان:۷۴
?بنیان خانواده#نماد آمیختگی خوشی و خوبی
?️یکی از موضوعاتی که در زندگی ما نقش اساسی و حیاتی دارد، موضوع خانواده و زن است.
?️اساس شکل گیری زندگی با زن اتفاق می افتاد و این خیلی مهم است حتی در ادبیات و لغت ترکیب زن و زندگی یک ترکیب معناداری است که در خود کلمه ی « زندگی» بخش مهم و معنا دار آن «زن» می باشد. و نوعی آمیختگی بین زن و زندگی خبر می دهد؛یعنی اگر زن نبود زندگی شکل نمی گرفت.
?️آیه فوق یکی از غرر آیات «خانواده قرانی» است که نماد «خوشی و خوبی» است یعنی آیه درخشنده که خوب است بخاطر بسپاریم بر زبانها جاری کنیم و سرمشق وتابلوی زندگی ما بشود.
?️ این آیه از زبان انسانهای وارسته و مؤمن و کسانی که راه یافته به بهشت هستند گفته شده و دقت در فقرات آن نکات مهمی را در بردارد:
✅«یقولون» فعل مضارع است که دلالت بر استمرار می کند ؛ یعنی دائماً بر زبانشان جاری می شد یک دفعه نمی گفتند بلکه همیشه و مستمر می گفتند. و نکته مهم آن است که «قول» تفاوتی با حرف دارد، حرف معمولا یک ناپایداری و زیاده گویی در آن لحاظ شده است ولعق عَلی ألسن است اما قول، یک پایداری، تعهد، سنجیده بودن، برخاسته بودن از قلب و عقل در آن نهفته است ؛ یعنی وقتی می گوییم فلانی اینگونه قول داد، یعنی پایبند نسبت به آن هستند و برخاسته از یک باور باطنی است.
✅«ربّنا» ای کسی که همیشه می خواهی ما را رشد بدهی و پروردگار هستی و همه عاطفه و معطوف بودن زندگی ما به سوی توست. در آیات همیشه وصف مشعر به علیت است با ربّنا می خواهند از موهبت پروردگارشان بهره مند شوند و می دانند که چقدر این مسئله برایشان مهم است که اگر می خواهند به رشد و پرورش برسند باید این را در زندگی مراعات کنند.
✅«هَب » از موهبت است ؛یعنی چیزی که از اوست یک تفضل است بعبارت عامیانه : خدایا اگر چه ما اهلش نیستیم ولی تو عنایت کن و به استحقاق ما نگاه نکن از سوی خودت تفضل کن، عنایت کن و موهبت کن.
✅تکرار لنا: شدت نیاز را می رساند و متکلم مع الغیرش هم فراگیری و همگانی بودنش را می رساند. اولا همه نیاز دارند و این نیاز هم فراگیر است و دوم اینکه بیشترین فایده موقعی تحقق پیدا می کند که همه بهره مند باشند اگر یک خانواده ای خوب باشند و یک خانواده ای خوب نباشد نقص ایجاد میشود بلکه اگر همه خوب بودند تحقق پیدا می کند پس دعا فقط برای خودمان نیست بلکه برای همه است.
✅«مِنْ أَزْوَ َجِنَا وَذُرِّیَّتِنَا» از همسران ماو فرزندان ما؛می خواهد بگوید که واسطه این فیض، همسران هستند این موهبت از طریق همسران حاصل می شود اگر همسران نبودند این موهبت هم به ما نمی رسید که اینها هم نقش اصلی دارند، هم نقش واسطه ای دارند ؛یعنی هم برای خودشان موهبت است هم واسطه می شوند برای همسرانشان، این نشان می دهد که بحث ابزاری بودن نیست بحث بهره مندی و بهره رساندن است.
✅«مِن» را می توانیم بیانیه بگیریم که همین معنای فوق را می دهد و اگر من بعضیه بگیریم این واقعیت را می رساند که بعضی در سطح این رتبه نیستند و بیان می کند که دعا باید منطبق بر واقعیت هم باشد.
?️ارتکاز اولیه ی این آیه راجع به زنان است ولی ازتطبیق بر همسران ابا ندارد ؛یعنی هم می توانیم بگوئیم قائل مذکر است هم می توانیم بگوییم اعم از مذکر و مونث است وهمه را شامل می شود.
✅ذریّاتنا: أعم از فرزندان بدون واسطه خود و نسل های بعد می باشد.
✅قرَّةَ أَعْیُنٍ: مهمترین آرزو و انتظاری که پدرو مادر دارند و با زبان دعا از خداوند درخواست می کنند؛ آن است که فرزندان روشنی چشم و افتخار باعث آبرومندی و خوشی باشند. این مقداراز انتظار تقریبا ً بین همه انسانها عمومیت دارد ولی در ادامه آیه یک ارتقائی برای مؤمنین قائل شده و فرموده: « وَ اجْعَلْنَا لِلْمُتَّقِینَ إِمَامًا » نگفته وأجعلنا من المتقین، بلکه گفته للمتّقین؛ ؛یعنی برای متقین امام باشیم نه اینکه از متقین باشد ؛ یعنی افق بهره مندی از ربوبیت را و تربیت را اوج می دهد و می گوید نه تنها خوب باشیم بلکه برای خوبان الگو باشیم.
✅ باید توجه داشت «قُرَّةَ أَعْیُنٍ» بیش تر اشاره به « خوشی » دارد . «واجْعَلْنَا لِلْمُتَّقِینَ إِمَامًا» اشاره به «خوبی» است و خانواده ی قرآنی نه تنها خوب است ، بلکه الگوی خوبان است.
?????????????