#خانواده_قرآنی(۷)
?️﷽?️
◀️#خانواده_قرآنی(۷)
♦️سلسله معارف قرآنی با الهام گیری از آیه شریفه:«و الَّذِینَ یَقُولُونَ رَبَّنَا هَبْ لنا من ازواَجِنَا وَذُرِّیَّتِنَا قُرَّةَ أَعْیُنٍ وَ اجْعَلْنَا لِلْمُتَّقِینَ إِمَامًا»⚡️فرقان:۷۴
☀️«هُنَالِكَ دَعَا زَكَرِيَّا رَبَّهُ قَالَ رَبِّ هَبْ لِي مِنْ لَدُنْكَ ذُرِّيَّةً طَيِّبَةً إِنَّكَ سَمِيعُ الدُّعَاءِ»:﴿آل عمران/٣٨﴾
«در آنجا بود که زکریا [با دیدن کرامت و عظمت مریم] پروردگار خود را خوانده، گفت: پروردگارا! مرا از سوی خود فرزندی پاک و پاکیزه عطا کن، یقیناً تو شنوای دعایی.»
?کسب عنوان ها
یک رابطه حقیقی میان تحقق عنوان اُبُوّت و بُنُوَّت وجود دارد. و بین أُمّ و وَلَد وجود دارد. به گونه ای که تا قبل از ولادت فرزند عنوان أب و أم کسب نمی شود.
?فعلیت استعدادها
بسیاری از خصوصیات خَلقی و خُلقی نیز با تحقق ازدواج شکل می گیرد. و یا به شکل عالی و آسان تحقق می یابد. به گونه ای که همان طور که فرزند برای پیدایش و رشد خودش نیاز تکوینی به پدر و مادر دارد، پدر و مادر نیز برای دست یابی به خصوصیات خَلقی و خُلقی خاص نیاز به فرزند دارند.
ما معمولا همیشه از نیاز فرزند به پدر و مادر می گفتیم، این جا می خواهیم بگوییم : تا وقتی فرزند نیاید بسیاری از خصوصیات پدر و مادر به فعلیت نمی رسد.برخی به طور کلی به فعلیت نمی رسد و برخی در حد عالی و به طورآسان به فعلیت نمی رسد.
و مادران باید فرزندانشان را دو سال کامل شیر دهند. [این حکم] برای کسی است که می خواهد دوران شیرخوارگی [کودک] را تکمیل کند. تأمین خوراک و پوشاک مادران شیردهنده به طور شایسته و متعارف بر عهده پدر فرزند است… .
?️ اولا: کسب عنوان والده بعد از ولادت و مولود اتفاق می افتد و بعضی از خصوصیات خَلقی و خُلقی هم بعد از این اتفاق به فعلیت می رسد.یعنی اگر فرزند متولد نشود اصلا خصوصیت شیردهی و خصوصیت خَلقی برای مادر اتفاق نمی افتد و از جهت خصوصیات خُلقی یعنی رعایت معاشرت معروف و روحیه مشورت پذیری و مشورت دهی ظهور پیدا نمی کند.
?️ ثانیا:خصوصیات خُلقی هم به شکل عالی و ممتاز و آسان تر در نظام خانواده به فعلیت می رسد. چرا گفته می شود عالی، ممتاز، آسان تر؟ چون در فضاهای دیگر هم این اتفاق می افتد. مثلا فرض کنید در مورد مشورت شخصی در مقام معلمی یا در مقام مشاوره و همکاری هم بحث مشورت مطرح می شود، اما معمولا در جاهای دیگر در یک موقعیت ها و زمان های تعریف شده و موضوعات خاص است. اما مشورت در نظام خانواده در طول شبانه روز و انواع مسائل زندگی مطرح می شود؛ در خرید، پخت و پز، تربیت، تحصیل و… .
این خصوصیات خُلقی از طرق دیگر هم قابل فعلیت و ظهور است، ولی در نظام خانواده به صورت عالی تر و آسان تر اتفاق می افتد . به همین خاطر هم چه بسا کسی زندگی مشترک هم نداشته باشد ولی دارای این فضیلت ها هم باشد. ولی نیاز به یک همت و فعالیت بیشتر دارد.
چنان که تحقق عنوان زوج و خصوصیات خَلقی و خُلقی زوجین نیز با ازدواج به طور ممتاز ظهور و فعلیت می یابد.
«و از نشانه های [قدرت و ربوبیت] او این است که برای شما از جنس خودتان همسرانی آفرید تا در کنارشان آرامش یابید و در میان شما دوستی و مهربانی قرار داد؛ یقیناً در این [کار شگفت انگیز] نشانه هایی است برای مردمی که می اندیشند.»
?شاهد بحث پیرامون کسب عنوان و فعلیت یافتن خصوصیت ها در این آیه به این ترتیب است که؛ کسب عنوان،زوجیت و خصوصیت ها، در این آیه مودت و رحمت است. تا قبل از ازدواج عنوان زوج اصلا کسب نمی شود و خصوصیات اظهار محبت و مودت هم به صورت عالی تر و آسان تر به برکت ازدواج فعلیت می یابد، اما در فضای دیگر و در ارتباط با دیگران مانند فضای خانواده نیست.
☘️ به برکت این اصل در حقیقت به این نتیجه رسیدیم که یک نیاز تکوینی متقابل بین پدر و مادر و فرزند وجود دارد. همان گونه که فرزند برای پیدایش و رشدش نیاز تکوینی به پدر و مادر دارد که اگر پدر و مادر نبودند، او اصلا ایجاد نمی شد و خصوصیات خَلقی و خُلقی اش تحقق نمی یافت. این هم برای پدر و هم برای مادر است.مثلا حس مدیریت برای پدر در خانواده به طور خاص به فعلیت می رسد.
به طوری اگر پسر کوچک تر 25 ساله باشد و ازدواج کرده باشد و پسر بزرگتر 40سالش باشد و ازدواج نکرده باشد. مهارت اداره زندگی و مدیریت برای پسر 25 ساله بیشتر از پسر 40 ساله تحقق می یابد.آن پختگی در زندگی و تصمیم گیری برای پسر 25ساله بیشتر است.
♦️ مهر و محبت مادری هم همین طور است.محبتی و مدریتی که برای مادر 25 ساله به فعلیت می رسد. برای دختر 40 ساله اتفاق نمی افتد.