◀️#خانواده_قرآنی(۶)
?️﷽?️
?????????????
◀️#خانواده_قرآنی(۶)
♦️سلسله معارف قرآنی با الهام گیری از آیه شریفه:«و الَّذِینَ یَقُولُونَ رَبَّنَا هَبْ لنا من ازواَجِنَا وَذُرِّیَّتِنَا قُرَّةَ أَعْیُنٍ وَ اجْعَلْنَا لِلْمُتَّقِینَ إِمَامًا»⚡️فرقان:۷۴
☀️و هُزِّي إِلَيْكِ بِجِذْعِ النَّخْلَةِ تُساقِطْ عَلَيْكِ رُطَباً جَنِيًّا (سوره مریم،آیه 25)
?️مهمترین اهدافی که از آیات زن و خانواده پی میگیریم:
? بتوانیم به یک هندسه فکری در خصوص موضوعات زن و خانواده دست بیابیم. به گونه ای که « تعدیل انتظارات » اتفاق بیفتد و از قبل امکان آمادگی ذهنی برای مدیریت زندگی و روابط خانوادگی پیدا کنیم . به گونهای که متانت در زندگی و بالا رفتن «آستانه تحمل» را برای ما به ارمغان بیاورد.
?️یکی از اصول مهم شکل گیری خانواده قرآنی که دلایل حکمی شواهد قرآنی و روایی و تاریخی و وجدانی بیانگر این حقیقت است؛ رابطه معنادار و آمیختگی میان « لذت و زحمت » وجود دارد.
?️منظور از دلایل حکمی یعنی دلایلی که برخاسته از اصول عقلیه و تجربیات علوم قطعی با رویکرد هستی شناسانه است.
?️ یعنی ما میخواهیم هستی را بشناسیم اگر این هستی شناسانه متکی به اصول عقلیه و علوم تجربی قطعی باشد از آن به دلایل حکمی یاد میشود.
?️ با نگاهی هستی شناسانه آمیختگی « لذت و زحمت » به خوبی مشهود است . به گونه ای که ما برای دسترسی به هر لذتی قبل از آن و حین آن و بعد از آن، تحمل زحمت، لازم و چه بسا ضروری باشد. یعنی تا زحمتی تحمل نشود فراهم سازی شرایط و امکانات چه بسا برای آن لذت اتفاق نمی افتد. مانند لذت خوردن که قبل از آن زحمت آشپزی و خرید هست.
?️هنگام خوردن نیز باید زحمت جویدن غذا و تلاش برای استفاده از امکانات سفره انجام شود. و بعد خوردن غذا هم زحمت دارد مثل جمع کردن، باید سفره را بردارید وظرف ها را بشورید.در تمام لذتهای دیگر نیز قبل و هنگام و بعد از آن زحمت دارد چنان که در نقطه اوج لذت ها که در چهار چوب خانواده مطرح میشود نیز باید قبل و حین و بعد به نوعی زحمت کشیده شود. علاوه بر لذت های شخصی برای لذت های عاطفی مانند فرزند همینطور است. و در هر مرحله ای لازم است قبل و در هنگام و هم بعد زحمت ها را تحمل کرد.
? یک شاهد قرآنی برای اصل آمیختگی « لذت و زحمت » داستان فرزند آوری حضرت مریم (ع) است.
?️خداوند متعال برای حضرت مریم( سلام الله علیها)که در هر صورت خانم عابده بود امر می کند در یک محل دوری وبا آن شرایط درختی را تکان بدهد با تحمل این گونه زحمت ها شرایط بهره مندی از لذت فرزندداری وخوردن خرمای تازه فراهم می شود.
?️اگر به خوبی باور کردیم این اصل در کل هستی ساری و جاری است . به یک هندسه فکری و مهندسی عملی دست خواهیم یافت. به این معنا که اگر ما فهمیدیم هر لذتی قبل و حین و بعد از آن زحمت دارد از قبل آمادگی ذهنی پیدا میکنیم. توجه به این اصل باعث تعدیل انتظارات خواهد شد. برنامه ریزی خواهیم کرد مثلاً فرض کنید می خواهیم به تفریحگاه برویم. انتطار اولیه از تفریح ، خوشی و لذت و دورهمی است اما واقعیت آن است که این لذت ها بدون زحمت نیست اگر به این اصل توجه داشته باشیم ، تعدیل انتظارات می شود یعنی قبل ازآن باید وسایل برداریم و موقع رسیدن به تفریحگاه و بعد از آن نیز زحمت دارد توجه به این اصل توسط آقایان و خانم ها و اعضای خانواده موجب آمادگی ذهنی برای تحمل سختی حتی در هنگام تفریح وخوشی می شود. در غیر این موجب بی توقعی می شود و تنش ایجاد می شود .پس اگر رفتیم یک جایی امکان دارد محدودیت ها پیش بیاد، سرما و گرما اتفاق بیفتد،کسی ناراحت شود و یا وسیلهای نیاورده باشند، فکر نکند نباید هیچ چیزی اتفاق بیفتد باید بداند دراین هستی هر لذتی همراه با زحمت است. وخودشان را آماده کنند. با توجه به این اصل حتی در شب عروسی هم انتظار ندارد که هیچ گونه زحمتی نیست بلکه در اوج لذت باز زحمت دارد.
?️ چرا اولیای خدا زود عصبانی نمی شوند و زود از کوره در نمیروند.؟
چون نگاهشان نسبت به پیرامونشان وزندگیشون این است که حتما زحمت ویکسری مشکلات است. از قبل این را پیش بینی می کنند و از قبل این آمادگی ذهنی را دارند و انتظارات را تعدیل میکنند. اگر کسی قبلا این ذهنیت را داشته باشد، مدیریت میکند ومیداند که این هستی و این دنیا لذتش آمیخته با زحمت است.
? شاهد قرآنی
?️همراه با سختی آسانی است و همراه با زحمت لذت است. « معیت »، به نوعی هم بحث تقارن لذت و زحمت را بیان می کند و هم بحث توالی لذت و زحمت را بیان می کند.
?????????????